חגיגות יום הולדת מהמאה ה-19
ראשי » Uncategorized » חגיגות יום הולדת מהמאה ה-19
  • בית
  • אודות
  • בלוג
  • הרצאות סדנאות ויעוץ
  • מידע במדיה
  • יצירת קשר
  • חיפוש
  • בית
  • אודות
  • בלוג
  • הרצאות סדנאות ויעוץ
  • מידע במדיה
  • יצירת קשר
  • חיפוש
הספר שלי

חגיגות יום הולדת מהמאה ה-19

מזל טוב, הילדה בת שבע, מארגנים חגיגת יום הולדת. איך נחגוג? יום הולדת ספא? יום הולדת שוקולד? מה שבטוח שזה יהיה יום הולדת רק לבנות הכיתה. למה? יותר פשוט. בנים לא מתעניינים בספא, והם עושים בלגאן, וגם אין להם שום דבר משותף עם הבנות. מי צריך את זה. לארגן יום הולדת ל 35 ילדים זה מסובך, 18 בנות אפשר גם אצלי בסלון. והבנים, מה איתם? הם יקבלו יום הולדת ספורטיבי כנראה. מכירים את המחשבות האלה? בואו נראה מה משמעותן.

מאז ראשית האנושות, כך נדמה, השתמשו קהילות שונות בשיטה של הדרה מהמרחב, כדי ליצר היררכיות בין השווים יותר לשווים פחות. קבוצות מסוימות באוכלוסייה, התגוררו באזורים שונים, הורחקו מהדרך הראשית, הוסללו למקצועות מסוימים ולמדו במערכות נפרדות מהחברה ההגמונית.

הדוגמאות היותר מוכרות לנו הם הגטאות שיהודים נשלחו לגור בהם, החל בגטו הראשון בוונציה במאה ה -16 ועד לימי השואה, והגטאות והשכונות הנפרדות של השחורים בארה"ב או דרום אפריקה.

מערכת החינוך שימשה מאז המצאתה אי שם במאה ה-18 כלי ליצירת הפרדה והסללה. אם באמצעות בתי ספר למשפחות האצילים, לעומת אלו עבור בני האיכרים, מכללות העילית שהדירו שחורים ונשים, ארצות בהם למיעוטים לא ניתנה גישה למערכת החינוך הפורמלית, וכמובן מקצועות לימוד שונים ורמת לימוד שונה במסלולים השונים. אנחנו מכירים את ההפרדות האלה כשמדובר בגזעים שונים, או מעמדות כלכליים שונים. הגיע הזמן להבין את המשמעות מבחינת המגדר.

במשך עשרות שנים נשלחו הבנות ללמוד בישול, טיפול בבית, רקמה ותפירה, והבנים נשלחו ללמוד מכניקה, נגרות וניהול חשבונות וכסף. בהמשך, עד לפני כמאה שנה, נשים לא יכלו ללמוד באוניברסיטאות, ואלו היוקרתיות כמו הרווארד, פתחו את שעריהם לנשים רק בשנות השישים של המאה העשרים.

ההפרדה הזו על פני אלפי שנים, וכמאה חמישים שנה של מערכת חינוך יסודית, יצרה, לא רק פער עמוק בין בנות לבנים, בידע ובכלים שנצברים אלא גם העמקה של הסטריאוטיפים המגדריים, עד כדי כך שהם נראים לנו כדרך הטבע, כמובן מאליו: "בנות אוהבות לטפל בבובות ותינוקות, בנים אוהבים לבנות ולהרכיב, בנות הן עדינות, ולא טובות בחשבון ומתמטיקה, בנים מבינים בכסף ויודעים להרוויח הרבה ולנהל נכון את הכסף"

הסטריאוטיפים האלה טבועים בנו ההורים, ואנחנו משמרים אותם בלי ששמנו לב, דרך המסרים בבית, ספרי הילדים, הצעצועים והמשחקים, החוגים אליהם אנחנו שולחים את ילדינו, הבגדים שהם לובשים ועוד. וכשהילדות והילדים נכנסים למערכת החינוך, קודם לגן ואז לבית הספר, המערכת כבר תוודא, שהסטריאוטיפים האלה יופנמו באופן מוחלט בקרב התלמידות והתלמידים.

העיקרון המרכזי של הסטריאוטיפים המגדריים הוא, כפי שכבר כתבתי, השוני. בנים ובנות זה לא אותו הדבר, ולכן הם לא אמורים לאהוב דברים דומים, לעשות דברים דומים. הגישה הכוללנית שקובעת שבנים ובנות הם לא אותו הדבר, חייבת להיות מוחלפת בהסתכלות על כל ילד או ילדה כאוהבים דברים שונים, בנויים פיזית ונפשית אחרת ולכן לכל אחד ואחת המסלול האישי שלהם בחיים, והתחומים בהם ירגישו מאושרים. ההתאמה צריכה להיות אישית ולא מגדרית. ממש כשם שלא נאמר היום שכל השחורים רצים מהר או מוזיקליים, כך לא נאמר שכל הבנים ספורטאים מצטיינים או כל הבנות מבשלות  טעים.

ההפרדה, היא הבסיס לכל האפליה וההדרה.

יש שאומרים: "הרי מערכת החינוך שלנו, היום, בוודאי זו החילונית, היא שוויונית, אין בה אפליה והדרה. בטח לא כמו פעם. בנים ובנות לומדים יחד את אותם המקצועות. ולגבי החוגים והצעצועים, זה מה שהילדים בחרו, זו היתה בחירה חופשית."

אז זהו שלא. לא באמת. על סוגית הצעצועים כתבתי פה, ועל החוגים כתבתי כאן. מערכת החינוך מחזקת ומקבעת הפרדות, ויש לכך מלא דוגמאות, ולכולן סיבות שעלולות להישמע הגיוניות:

הבנים יסחבו שולחנות, הבנות יקשטו את הכיתה,. למה? כי הבנו טובות בלקשט.

בטיול השנתי הבנים ישבו מקדימה והבנות מאחור באוטובוס, כי אחרת הבנים מפריעים כשהם מאחור.

הבנים ישחקו כדורגל והבנות מחניים, כי הבנות לא יודעות כדורגל ואין לנו זמן ללמד אותן.

הכיתה צועדת לאולם בשני טורים? נעשה טור של בנים וטור של בנות, למה? כי זה הכי פשוט.

משחקים שבויים בהפסקה- הבנים מול הבנות, הכי פשוט.

וכך ההפרדה חודרת מהר מאוד לכל המערך החברתי.

עבודה בצוותים? קבוצות של בנים וקבוצות של בנות.

נפגשים אחר הצהרים? בנים עם בנים ובנות עם בנות.

ימי ההולדת? מופרדים, הצופים? מופרדים, הבנים והבנות שלנו לא רק שקוראים ולומדים על הפרדה, הם גם חיים אותה בפועל.

ובבית-  שמפו? ורוד וכחול. תיק לבית הספר? ורוד וכחול, קורנפלקס- לבנים ולבנות, לגו? ורוד וכחול. אינסוף דוגמאות של הפרדה שבונות את התפיסה שבנים ובנות זה שונה, אחר.

האמת היא שילד בן עשר שפוגש ילד בן עשר מאפריקה, סין ואפילו ארה"ב, יגלה מהר מאוד שיש לו יותר במשותף עם ילדה בת עשר מכיתתו מאשר עם ילד בן עשר מתרבות אחרת. הבן והבת מדברים באותה השפה, מכירים את אותם השירים, מכירים את אותו האוכל, וחולקים המון חוויות משותפות. אז למה להפריד?

ההפרדה הזו שקורית מחזקת את תחושת האחרות, תחושת השווים ושווים יותר, תחושת החזקים והחלשות. ומעבר להטמעת אי השוויון, היא מחזקת את הגדרות, את המישטור, את המחשבה שכל בן, חייב לאהוב כדורגל כי הוא בן ושאף אחד לא יעז לומר לו שהוא לא מספיק גברי, למרות שהוא ממש סובל בחוג, ואת התחושה של ילדה שהיא חייבת להתעסק בנצנצים, כי אחרת יגידו שהיא כמו בן.

דברו עם ילד בגיל חטיבת הביניים, שגדל בבית שוויוני, שבו שני ההורים עובדים למחייתם ותגלו לשמוע שהוא בטוח שבנות גרועות בכדורגל, לא טובות במתמטיקה, ולא מתאימות להיות ראשת ממשלה או מדענית, ושבנים שלא עומדים בסטנדרט הגבריות הקשוח, לא שווים. דברו עם ילדה ממוצעת בחטיבת הביניים, והיא תסביר לכם שספורט זה לא בשבילה, ומתמטיקה זה קשה, שבנות לא כלכך מתאימות להיות ראשת ממשלה, או מדענית. גם אם הבית מגדל לשוויון, הסטריאוטיפים מתקבעים.

וכשהילדים שלנו גדלים, בנים ובנות בנפרד, כשפועלים בנפרד בחוגים, בחגיגות, בקבוצות הלימוד ; כשבמרחב של ספרי הלימוד, ספרי הקריאה, הסרטים והסרטונים במדיה השונה הסטריאוטיפים נשמרים ויש רוב של דמויות גבריות שפועלות, נאבקות ומנצחות, ודמויות נשיות שעוזרות לגיבור, או מחכות לו, או נשארות עם תפקידי הטיפול והתמיכה, אז למה שהבנים שלנו יוטרדו מכך שאין נשים בצוות החשיבה שלהם, מסביב לשולחן ההנהלה או אפילו בכנסים עם ראשי מדינה? למה שישימו לב שהבנות מהכיתה שלהם נשלחו לשבת מאחור, או הועלמו מחדר מחדר האוכל  בצבא.

 

והאמת העצובה? כשבנים ובנות משחקים יחד, פועלים יחד, לא משנה אם זה במשחק כדור כלשהו או בעבודה בגיאוגרפיה, העיקר שהם פועלים ומשחקים כשווים, אז רמת האלימות פוחתת. כי הרי במשחק כדורגל של בנים ובנות יחד, מה המשמעות של קריאה בסגנון: "איך אתה בועט? מה אתה בת?!!"

זו אחריות שלנו לגדל את הבנים והבנות שלנו ביחד, כחברה ששוויון היא ערך עליון שבה. ללמד אותם שכל הילדים והילדות הם בעלי פוטנציאל מופלא, וכל אחד ואחת מהם ימצא את דרכו ודרכה למקום הנכון להם.

מה עושים?

מעודדים מפגשים בין בנים לבנות.

מתארגנים ביחד כמה ילדות וילדים וחוגגים יום הולדת משותף לכולם.

מבקשים מהמורה בכיתה להפסיק ולחלק לפי מגדר, ולמצוא מפתח חלוקה אחר. ליצר הזדמנויות לבנות ולבנים לפעול ביחד.

מבקשים ששיעורי התל"ן בבית הספר (אם יש כאלה) יהיו מעורבבים, וללא אפשרות של בחירה אישית. בעוד שנדמה לנו שהבחירה של הילדים היא חופשית, בפועל בגיל הזה בחירה שכזו תיפול לסטריאוטיפים, תהיה תלויה במה יגידו המנהיגים בחבורה, ולא תאפשר לבנות ולבנים להתנסות בדברים שהם לא מכירים.

מממשיכים להציג לבנות ולבנים דוגמאות של נשים וגברים שעשו אחרת מהסטריאוטיפים. נשים פורצות דרך, גברים שהלכו נגד הזרם, מגוון צבעי עור, מגוון תרבויות.

תמונות מקירות מסדרון בית הספר אלחריזי בתל אביב – עולמם הפנימי של ילדים בכיתה גימל, חלוקה ממוגדרת של מחשבות כתוצאה מהפרדה בפועל.

פורסם ב: Uncategorized
הבא »
דפנה פייזר

החיים הם לא ורוד וכחול – המדריך לחינוך והורות במודעות מגדרית

ברכישה מעל 195 שח – משלוח חינם לנקודת האיסוף

למידע נוסף ורכישה

מהנאמר על הספר:

ד״ר יופי תירוש, אוניברסיטת תל אביב: "ספר נפלא. כתוב באופן קולח ונגיש, ומאזן באופן מעורר קנאה בין רצינות אקדמית לבין נגישות. זה לא ספר רק להורים ולנשות ואנשי חינוך, אלא לכל מי שסקרנים על הבדלים בין המינים, או שחשובה להם חברה צודקת, שמטפחת את בנותיה ובניה ונותנת להן ולהם הזדמנות ממשית לשגשג, להתבטא, לגבש קול ולפלס דרך בעולם."

רישום לבלוג

פוסטים אחרונים

10 מחשבות בעקבות הסדרה "התבגרות" בנטפליקס

ועדת מגדר – או איך מובילים שינוי במערכת החינוך?

השתקת התצפיתניות – כשהפטריארכיה הורגת

הורוד והכחול וספר ילדים חדש

ורוד הוא צבע נהדר

תגיות
אבא אבות אלימות אמא אסל"י אסתר בית ספר בנות בנים בתי ספר גבריות גברים גיבורות גיבורים גן ילדים הדרה הורים הורות הנהגת הורים ועדת מגדר ושתי חינוך חינוך מודע מגדר חינוך שוויוני חרבות ברזל טיקטוק טכנולוגיה מגדר מופרע מחשבים מכנסים קצרים נערות נערים ספרות ילדים ספרים פמיניזם פרסומת ריקוד שוויון מגדרי שיעורי זפה תנך

10 מחשבות בעקבות הסדרה "התבגרות" בנטפליקס

ועדת מגדר – או איך מובילים שינוי במערכת החינוך?

השתקת התצפיתניות – כשהפטריארכיה הורגת

הורוד והכחול וספר ילדים חדש

ורוד הוא צבע נהדר

קטגוריות
Uncategorized אבא אלימות אמא בגדים גבריות דמויות להזדהות הדרת הבנות הורות הסללת הבנים ועדת מגדר חוגים וספורט חינוך ומגדר חינוך מודע מגדר במרחב חינוך מודע מגדר בשפה ספרים צעצועים

מידע שימושי

  • הפיסבוק שלי
  • הורים במודעות מיגדרית
  • מייל
  • טלפון
  • תקנון

אני רוצה להישאר בקשר

אנחנו כאן

  • 054-452-4443
  • הלמד הא 3א תל אביב

כל הזכויות שמורות לדפנה פייזר

נבנה על ידי Techjump העסק החברתי לבניית אתרים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס